اجرای سقف یکی از مراحل حساس و مهم اجرای یک سازه است و در صورتی که موارد فنی و اجرایی به دقت انجام نشود می تواند موجب حادثه و ضرر اقتصادی گردد. اجرای سقف وافل نیز به دلیل اینکه یک روش اجرایی نوین محسوب می شود، بیش از دیگر روش ها نیازمند تخصص و دقت نظر است.

سقف وافل سازه‌ای ساختمانی و نوین است که از آن برای ساخت سقف سازه‌های مرتفع استفاده می‌کنند. این نوع سقف از بتن مسلح ساخته می‌شود و برای فضاهای با ارتفاع بیش از ۱۲ متر مورد استفاده قرار می‌گیرد. سقف وافل ظاهری شبکه مانند دارد و به همین دلیل به آن سقف مشبک هم می‌گویند

 

مزایای اجرای سقف وافل

با استفاده از این نوع سقف می توان تاسیسات را از داخل سقف عبور داده که با انجام اینکار ضخامت کف سازی کم و هزینه های ساخت و ساز و قیمت قالب سقف وافل نیز پایین آمده و سازه سبک تر می شود.

قالب های وافل جزء قالب های غیرماندگار برای سقف هستند که این امر امکان استفاده مجدد از قالب ها را فراهم می کند و هزینه ها را کاهش می دهد.

 

نحوه طراحی سقف وافل

امروزه طراحی سقف وافل مانند مابقی مسائل طراحی به کمک نرم افزارها و بر اساس آیین نامه ها انجام می شود. معمولا برای طراحی این نوع سقف از نرم افزار سیف استفاده می شود و برای این موضوع آیین نامه و راهنمای های متفاوتی وجود دارد.

 

در طراحی سقف وافل ، باید چند نکته مدنظر قرار داده شود:

فاصله بین تیرچه‌ها و دال فوقانی و تناسبی که بین این دو وجود دارد، باید بر طبق قوانین اجرایی ساختمان، طراحی شود. قوانینی که در این زمینه وجود دارد، محدودیت‌هایی را برای فاصله‌ی تیرچه‌ها و کمترین عرض آن و ضخامت دال فوقانی تعریف کرده است.

خیز سقف نیز از فاکتورهای مهم در طراحی این نوع سقف به‌شمار می‌رود. برای این مورد نیز در آیین‌نامه اجرایی ساختمان، قوانینی ذکر شده‌است.

میزان خم‌شدن سقف ناشی از فشارهای لرزه‌ای و سنگین نیز، از موارد بسیار مهمی است که باید در هنگام طراحی مورد توجه قرار گیرد.

 

زیر سازی سقف بدین صورت می‌باشد که ابتدا پایه های اطمینان(جک فلزی،اسکافلد،داربست) در فواصل مناسب قرار گرفته؛ سپس قوطی اصلی و پس از آن قوطی فرعی اجرا می‌شود و قالب های وافل روی، زیرسازی انجام شده طبق نقشه محاسباتی انجام شده قرار می‌گیرند.

تجهیزات مورد نیاز :

1- جک، اسکافلد و یا داربست‌ جهت پایه‌های عمودی نگهدارنده زیرین سقف.

2- پروفیل لوله و یا قوطی و یا چهارتراش جهت المان‌های افقی زیرسازی سقف.

3- قالب‌های فلزی، تخته چوبی و یا ورق فلزی جهت اجرای تیرها و یا مناطق توپر سقف.

4- قالب وافل.

 

قالب بندی سقف وافل چیست؟

قالب وافل نوعی قالب غیرماندگار برای اجرای سقف وافل (سقف مجوف) می باشند که برای پوشش سقفها مورد استفاده قرار میگیرند. این سقف که مانند دال دوطرفه عمل می کند امکان اجرای دهانه های بلند را مقدور ساخته و دارای هزینه اجرای نسبتا کمتری نسبت به انواع روش های مرسوم سقف های دال مجوف از جمله کوبیاکس، یوبوت و پیش تنیده و سازه های عرشه فولادی می باشد.